Ik zoek een tekstschrijver



 

Top 5 administratieve valkuilen voor de (startende) zzp’er

In de praktijk kom ik helaas nog steeds voorbeelden tegen van zzp’ers, die keihard werken maar onvoldoende aandacht schenken aan hun administratieve verplichtingen. Hierdoor gaat geld verloren, waarvoor je als zzp’er hard hebt moeten werken. De buffers zijn vaak klein, waardoor tegenvallers moeilijk op te vangen zijn.

1. Te weinig aandacht voor debiteurenbeheer

Laat je echter niet alleen maar leiden door de waan van de dag en je core business, maar ruim voldoende tijd in voor je (financiële) administratie. Je zult niet de eerste zzp’er zijn, die lang en vol overgave heeft gewerkt aan een opdracht, maar waar door slecht debiteurenbeheer uiteindelijk de geleverde inspanning moeizaam (of niet) wordt omgezet in betaalde facturen. Wees duidelijk in je betaaltermijnen en maan ook je debiteuren aan op het moment dat ze niet voldoen aan deze termijnen (eventueel eerst voorafgegaan door een herinnering). Vaak wordt nog gedacht dat dit niet goed zal vallen bij je klant, maar vergeet niet dat je ook laat zien dat je je administratie op orde hebt en dat je professioneel bezig bent en dit ook van de klant verwacht. Uiteindelijk zit je niet te wachten op klanten, die de facturen niet betalen.

Samengevat, ruim dus regelmatig (liefst wekelijks) tijd in om je debiteurenadministratie bij te werken. Vaak hebben (online) boekhoudprogramma’s prima (signaal)opties, zodat je dit met minimale inspanning op een professionele manier vorm kan geven.

2. Niet op tijd factureren

Uiteraard gaat hieraan nog het op tijd versturen van je facturen vooraf. Realiseer je dat iedere week dat je later factureert, je ook later je geld binnen zal hebben voor het werk dat je hebt gedaan. Maak ook hierbij gebruik van de vaak eenvoudige, maar effectieve oplossingen die hiervoor worden geboden.

3. Eén bankrekening voor zakelijk en privé

Maak een duidelijke splitsing tussen je zakelijke en privérekeningen en -uitgaven. Uiteindelijk moet dit toch worden uitgesplitst en waarom zou je dit niet meteen doen. Dit scheelt je op een later tijdstip veel werk. Ook hoeft je boekhouder minder werk voor je te verrichten en dat merk je in de kosten. Tevens hebben tegenwoordig veel boekhouders de mogelijkheid om in te loggen op hun portaal, waardoor je binnen je eigen online omgeving altijd en overal een inzicht hebt in je bedrijfsresultaten vaak in detail tot op elke afzonderlijke factuur. Dit is alleen maar mogelijk als je al aan de voorkant voor een juiste scheiding zorgt.

4. Boekhouding niet op orde

Voor veel ondernemers heeft boekhouden niet de hoogste prioriteit en wordt de administratie niet geordend bijgewerkt. Indien je al van jezelf weet dat je niet de discipline kunt opbrengen om dit op een goede manier vorm te geven, zoek dan een partner die dit voor je kan doen. Door de steeds verdergaande automatisering zijn er tegenwoordig zoveel mogelijkheden, waarmee je dit op een betaalbare manier kunt realiseren zonder dat je zelf enige kennis nodig hebt van boekhouden en/of software. Daarnaast betaalt deze investering zich in veel gevallen later terug, omdat een boekhouder alle fiscale voordelen kent. In de praktijk zie ik gelukkig steeds vaker dat ook zzp’ers het belang inzien van een actuele boekhouding. Het geeft je als ondernemer zekerheid en de ruimte om tijdig bij te sturen als het nodig mocht zijn.

5. Geen geld reserveren voor belastingen

Over de inkomsten van jouw onderneming ben je verplicht omzetbelasting te betalen. Reserveer bij iedere opdracht 20 tot 30 procent aan inkomsten. Op deze manier word je aan het einde van het jaar niet verrast wanneer je bij je aangifte inkomstenbelasting ineens belasting moet betalen, terwijl je jouw geld al hebt geïnvesteerd in andere zaken.

In control zijn

Kortom, maak gebruik van de mogelijkheden die er momenteel op de markt zijn en laat deze aansluiten bij je eigen kwaliteiten. Kijk daarbij zoveel mogelijk naar oplossingen, die bij jou en jouw bedrijf passen. Ook als zzp’er wil je uiteindelijk zelf in control zijn!

Terug naar overzicht

Marcel van Bakel

Marcel van Bakel is manager van Thinq.nl. Thinq biedt zzp’ers, eenmanszaken en vof’s een complete online boekhoudoplossing. Nooit meer zelf boekhouden in de avonduren. Thinq regelt jouw complete boekhouding online: scannen, uploaden en klaar! Meer informatie: www.thinq.nl. Volg Marcel via Twitter op @thinqnl.


 
zzptekstschrijver.nl is een initiatief van startersplatform ikwordzzper.nl

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
[dev info]
Bootstrap: [XS] [SM] [MD] [LG]